lördag 19 oktober 2013

Stickad halstub med virkad kant

En av de julklappar jag knåpade ihop innan jul var denna halstub.
En lättstickad variant med virkad kant runtom.
Det var min mamma som fick den och jag har nog sett att hon faktiskt använt den jättemycket. Kul när saker kommer till användning tycker jag! =)

Gör så här:
Använd ett mysigt garn du tycker om. Här har jag använt ett mohair-blandgarn. Ett stort, härligt nystan som dessvärre saknade banderoll. =(
Lägg upp 25 m på stickor nr 5.
Sticka rätstickning fram och tillbaka tills arbetet mäter ca 70 cm.
Sy ihop halsduken till en tub.
Virka en kant runtom så här:
1.Virka fm runt ena sidan, se till att det blir tillräckligt många m så att det inte stramar. Antalet m måste vara delbart med 4.
2. 3 lm, 3 st i samma m, (hoppa över 1 m, 1 fm, hoppa över 1 m, 4 st i samma m) Upprepa ( till ) varvet ut.
Gör likadant på halstubens andra sida.

Hade nyss mina päron på besök, och mamma hade minsann sin halstub på sig. Mycket nöjd och glad var hon. (Dock inte hon som har den på sig på bilden, min mamma har ett huvud)


Så här vackra blommor blev lilla jag uppvaktad med av goaste pappa idag! På en helt vanlig onsdag dessutom... 
-Det ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar