lördag 19 oktober 2013

Ett av fynden jag gjorde häromdagen, när jag REA-shoppade med mor min var en ny handväska. Tänkte att det kanske var dags då att rensa mina andra 5 handväskor och samla det viktigaste i EN ENDA handväska.
Efter att ha tömt alla handväskor var således köksbordet fullt av små prylar, mynt, pennor, KVITTON, tuggummi, KVITTON, lypsyler, tvättlappar, KVITTON, läppglans, nappar, KVITTON, mascara, mynt, KVITTON och näsdukar. Snabbt tömde jag hälften av allt på bordet genom att kasta alla gamla KVITTON i pappersåtervinningen. Men jag behövde en liten necessär till alla småsaker. Så synd då, då måste jag sy lite... =)
Du behöver en tygbit 20 X 35 cm, och en dragkedja 20 cm.



Overlocka eller sicksacka kanterna. Sy fast dragkedjan räta mot räta  längs ena kortsidan.


Sy fast dragkedjan längs andra kortsidan, räta mot räta.
Sy en sticksöm från rätsidan.
Vik tyget så att dragkedjan hamnar på mitten.



 Markera med en nål 5,5 cm från höger kant.

Vik tyget mot mitten på båda sidor vid markeringen.

Nåla fast.

Gör likadant på båda sidor och sy en raksöm rätt över.


Om necessären är tom är den platt och liten, tar ingen plats alls i handväskan...


...men tack vare vecken i kortsidorna rymmer den ganska mycket.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar