lördag 19 oktober 2013

Virkad prinsesskofta!

Har virkat en liten kofta till min busigaste lilla bus-prinsessa!
Såklart var jag tvungen att göra den i rosa. =)
Lilla fröken blev faktiskt jätteglad den här gången och ville gärna ha den på med en gång.
Det jag tycker är tråkigast när man lägger ned mycket jobb på barnkläder är att de växer ur dem så fort. Den här koftan har jag virkat ihop i sidorna, så att man ska kunna riv upp ihopvirkningen och virka en ny med fler lm när hon börjar växa ur den. Längst ner på ärmar och nertill på koftan är det lätt att virka till ett par varv för att göra den större. Detta har jag tänkt i alla fall, men känner jag mig själv rätt kommer detta knappast ske... =) Tanken låter bra i alla fall, eller hur?
Koftan virkade jag på fri hand, men har efter önskemål skrivit ned hur jag gjorde. Viss reservation för att jag inte testat beskrivningen. Vill du virka koftan och har några funderingar, tveka inte att höra av dig!
_____________________________________________________________

Virkad kofta storlek ca. 2 år.
Här har jag använt virknål 3,5. 200 gram Mallorca från Iceyarn. 100 gram = 400 meter.
Första stolpen i varje varv ersätts med 3 lm.
Varv med fm vänds med 1 lm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar