söndag 20 oktober 2013

Färga garn med Kool-Aid!

Jag säger som min 3-åring brukar säga:
-Det här är ju as-roligt!!!
Och denna lilla 3-åring tycker verkligen att det är as-roligt att färga garn. Speciellt när man får provsmaka färgen!

Kool-Aid är alltså ett pulver som man blandar med vatten och dricker, men det tycker jag är slöseri på bra garn-färg! Att färga garn med Kool-Aid är både enkelt relativt billigt. Kool-Aid pulvret köpte jag på ebay.
Så här gick det till:

Först blötte jag upp garnet ordentligt med vatten tillsammans med lite ättika. Du bör välja ett garn av animaliska fibrer, till exempel ull.

Efter att ha doppat olika delar av garnhärvan i olika färger/smaker (du kan även använda en pensel och måla garnet om du vill det) så lade jag ner härvan i en form och körde den i micron.  Först två minuter, låt garnet vila lite, sedan två minuter till osv tills vattnet inte längre är färgat, utan klart.
Skölj garnet försiktigt med vatten och häng på tork!
Tadaa!

Den här gången färgade vi med de här smaskiga färgerna! =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar