söndag 20 oktober 2013

Sommarlinnet

Blev bjuden till min favoritstorebror på middag, och ville såklart ha något nytt på mig! Eftersom jag aldrig tar mig in till stan var det lika bra att öppna tygskåpet och inventera hyllorna där. Jag hittade ett tunt tyg som legat alldeles för länge som jag frihandsklippte ett par stycken som jag tänkte kunde bli ett linne. Lite tråkigt var det dock, och behövde piffas till lite lagom. Jag provade att lägga till några band och pärlor och annat krimskrams, men det blev inte bra. Då tog jag helt sonika en rackarns tunn virknål och virkade en kant tunt hela linnet. Det tog nästan hela natten att virka runt alltihop, men jag hann klart i tid och linnet var på när det bar av till storebror och senare Hamnfesten, Ö-vik.
Och en fantastiskt trevlig kväll hade vi, med massor av gott grillat och trevligt sällskap!

Linnet är kort fram och långt bak...




Virknålen är en Boyenål nummer 12, och garnet  tunn bomull.
Jag virkade först ett varv fm genom själva tyget, med 1 lm mellan varje m. Varv två virkade jag ett picotvarv så här: (2 fm om lmb, 1 fm och 1 picot* i nästa lmb) varvet ut.
*Picot: 3 lm, 1 fm i första lm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar