lördag 19 oktober 2013

Körsbärssjalen

Snälla! Glöm inte att klicka på länken här till höger och hjälp mig samla in en slant till Cancerfondens Rosa Bandet insamling! Tillsammans kan vi göra mycket! Dessutom har du ju chans att få ett litet pyssel-paket! Tack! 

Jag har provat att färga garn med Kool-Aid dryck. Jätteskoj var det, och jag bara älskar färgerna! Återkommer med ett inlägg om färgningen... =)
Jag har i alla fall virkat mig en liten sjal/halsduk av mitt körsbärsdoftande garn.




Den var lätt och snabb att virka, men inte helt enkel att skriva en beskrivning till. Jag har skrivit ner hur jag gjorde, och provar du att virka får du hemskt gärna säga till om du funderar över något.
Här har jag virkat med ett tvåtrådigt ullgarn, virknål 5,5.

Sjalen virkas i "etapper". Man börjar att virka själva spetskanten nertill, sedan stolparna i själva sjalen och sist en liten spetskant längs överkanten.

Virka 304 lm.
Börja virka i 4:e m från virknålen och virka 1 st i varje lm. (=301 st inkl den första "stolpen" av 3 lm).

4 lm = 1 st och 1 lm, (1 st, 1 lm, hoppa över 1 m) varvet ut. Avsluta med en st.

Virka nu uddarna så här:
1. (3 st i varje lmb) 5 ggr.
2. Vänd med 3 lm, hoppa över 2 m och virka 9 st.
3. Vänd med 3 lm, hoppa över 2 m och virka 6 st.
4. Vänd med 3 lm, hoppa över 2 m och virka 3 st.
5. Vänd med 3 lm, hoppa över 2 m och virka 8 st i lmb, 1 fm i yttersta st på varv 3, 8 st i lmb på varv 2.

Upprepa detta tills du har 30 uddar.
Klipp av tråden och fäst. Börja virka i uppläggningsvarvet:

Ersätt första st i varje varv med 3 lm
(1 st, 1 lm, hoppa över 1 m) varvet ut, men efter 74 st (på sjalens mitt) hoppar du över 5 m istället för 1. Avsluta med en st. (=148 st på varvet)
Virka sm till 2:a lmb, (1 st i lmb, 1 lm) 71 ggr, hoppa över de 3 mittersta lmb, (1 st i lmb, 1 lm) 71 ggr  till näst sista lmb. Avsluta alltså med 1 st i näst sista lmb. (=142 st på varvet)
Fortsätt nu att virka 1 st i varje lmb med 1 lm emellan. De mittersta 3 lmb hoppas alltid över, samt den första och sista. Du minskar alltså 5 st/varv i ytterligare 11 varv.
När du nu har 87 st på varvet klipper du av tråden och fäster.

Ytterkanten på sjalen virkas så här:
Börja virka i sjalens spets och virka 2 st i varje lmb varvet ut. Lägg till/ dra ifrån någon m så att antalet st på varvet blir delbart med 5.
(hoppa över 2 m, 7 st i samma m, hoppa över 2 m, 1 fm) varvet ut.


Så här blev garnet, färgat med körsbärs- tropik- och grapefruktdryck bland annat. 



Jag ville ha en sjal som inte var så tjock, så man kan vira den runt halsen utan att det blir för mycket, men ändå vackert trekantig som en sjal.

Ett spetsvirkat arbete tycker jag är  viktigt att blocka för att få fram mönstret.
(Blocka = Spänna upp och fukta för att släta ut och forma)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar