söndag 20 oktober 2013

Expresskoftan

Har lekt lite med min Addi Express som alltför länge stått och samlat damm i en hylla. Det var ett experiment som faktiskt blev helt OK. =)




Jag stickade helt enkelt ett långt stycke med två öppningar för ärmar. Ärmarna är rundstickade. Efter att ha sytt ihop axlarna och sytt i ärmarna plockade jag upp maskor längs nederkanten. Där stickade jag 10 varv resår (2r, 2a) med stickor nummer 5. Den turkosa kanten är stickad runt hela arbetet så här: 1 varv rm, 1 hålvarv (1 omsl, 2r ihop), 1 varv rm. Avmaska. Sedan virkade jag ett varv hst runt alltihop för att minska kantens benägenhet att rulla ihop sig.


Öppningarna för ärmhål gjorde jag helt enkelt genom att sticka hälften av m i avvikande färg i 4 varv. Sedan rev jag upp dessa varv, plockade upp m och avmaskade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar