lördag 19 oktober 2013

Gåffelfilten

Jag håller på med ett riktigt evighetsprojekt! Egentligen inte alls svårt och faktiskt riktigt rolig att virka, men det är ju så mycket annat som kommer i vägen. Nu har jag bestämt mig för att den MÅSTE bli färdig, så nu är det bara att bita ihop. Jag har tänkt att den ska bli 28 färgrader, och håller i skrivande stund på med rad 20, så jag börjar svagt skymta mållinjen.
Så här ser den ut så här långt. Återkommer med rapport och bildbevis när den är helt färdig.



Virka en Gåffelfilt!
Jag använder Lorena från Ice Yarns. Virknål nr 4. Filten går såklart bra att virka i vilket mysigt garn som helst. =)
Virka 187 lm, inkl. 1 lm att vända med.
1. virka 1 varv fm.
2-6. *6 st, (2 lm, hoppa över 2 m, 1 st) 4 ggr. 2 lm, hoppa över 2 m* Upprepa från *till* ytterligare 8 gånger. Avsluta med 6 st. Byt färg.
7-11. 9 st, *(2 lm, hoppa över 2 m, 1 st) 4 ggr. 2 lm, hoppa över 2 m. 6 st. * Upprepa från *till* ytterligare 7 gånger. (2 lm, hoppa över 2 m, 1 st) 4 ggr, 2 lm, hoppa över 2 m, 3 st. Byt färg.
8-12. 3 st, (2 lm, hoppa över 2 m, 1 st) 3 ggr, 2 lm, hoppa över 2 m, *6 st, (2 lm, hoppa över 2 m, 1 st) 4 ggr, 2 lm, hoppa över 2 m)*. upprepa från *till* ytterligare 7 gånger. 6 st, 2 lm, hoppa över 2 m, 4 st.

Fortsätt virka enligt mönstret, med färgbyte på var 5:e varv. Förskjut mönstret vid varje fägbyte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar