fredag 18 oktober 2013

Virka tofflor!

Höst igen, och dags att stoppa ned fötterna i ett par varma tofflor.
Igår hoppade vi in i bilen för att åka ca 10 mil och köpa en vedtransportör. När motorn startade åkte naturligtvis virknålen fram. Har ju lovat en beskrivning på ett par enkla tofflor, och här kommer den första varianten. Otroligt lättvirkade och snabba. =)


Här har jag virkat dem i dubbelt Vinga, från Järbo, och virknål nr 7. Beskrivningen går egentligen att anpassa till vilket garn och vilken virknål som helst.

Virka 3lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. virka 6 fm om ringen.
2. 2 fm i samma m varvet ut.
3. (1 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
4. (2 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
Nu har du 24 m på varvet. Om storleken verkar lagom runt foten fortsätter du att virka tills du kommer fram till själva öppningen (lite mer än halva fotens längd), annars ökar du ytterligare några m.
Virka 24 m, vänd med en lm och förtsätt virka fm fram och tillbaka tills toffeln=fotens längd. Sy ihop baktill.

Tips:
 De två sista varven brukar jag minska ett par m/varv för att få en rundare form vid hälen, så här:
Näst sista varvet: Virka 10 m, (2 fm tillsammans)2 ggr, 10 fm.
Sista varvet: Virka 9 m, (2 fm tillsammans)2 ggr, 9 fm.

Mudd på grå toffel:
1.Börja virka ca 1 cm från mitt fram. Virka fm runt öppningen.
2. 4 fm med nedtag i yttre mb och sedan fm varvet runt. Fortsätt virka fm med nedtag i inre mb på de 4 första m. Vänd med en lm och fortsätt virka fram och tillbaka tills mudden har önskad storlek. Virka knapphål på önskat ställe så här: Virka varvets 2 första m, 2 lm, hoppa över 2 m, fortsätt virka fm varvet ut. På nästa varv virkas 2 fm i lmb.
På andra toffeln virkas mudden spegelvänt.





5 kommentarer:

  1. din beskrivning suger. jag suger. kommer få f slöjd tack vare dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej "anonym". Hör av dig om du vill ha mer hjälp med beskrivningen. Kanske din slöjdlärare kan hjälpa dig att förstå den bättre? Fortsätt kämpa så tror jag säkert du fixar det.
      Lycka till!

      Radera
  2. jennie... jag klarade det! den ser ut som en bränd kyckling klubba men i did it :)))) kommer få f men ändå tack

    SvaraRadera
  3. Hej! Natalie här!
    Jag har nu hittat ditt fantastiska mönster och det kunde inte vara bättre.. Jätte tack till dig..
    Min fråga till dig, får jag låna din beskrivning och bilder och lägga ut på min blogg samt länka din blogg direkt i början av inlägget samt i slutet så du får två länkningar?
    Kram Natalie

    SvaraRadera