söndag 20 oktober 2013

Flätstickad mössa!

Har ju tänkt att jag ska sticka lite flätmönster, men eftersom jag inte riktigt bestämt mig för vad jag ska sticka har jag mjukstartat lite med en mössa.

Så här gjorde jag mössan:
Det blev ett riktigt "sticka på en höft"-projekt, då jag inte planerade alls vad jag skulle göra i förväg, mer än att det skulle bli en mössa med flätor. Jag gissade att 80 m skulle vara lagom stort, med garnet Alaska och stickor nummer 5. Jag stickade några cm resår, 1 r, 1 a, och sedan körde jag igång med fläteriet! Jag har helt enkelt stickat 4 r, 2 a maskor och var 4:e varv gjort en fläta av de räta m åt lite olika håll. Lite huller om buller och utan någon som helst plan. När garnet började ta slut tog jag ihop. Dessvärre kändes mössan lite liten på längden, då garnet tog slut lite tidigare än vad jag tänkt. Vad göra? Jo, då plockar man upp lite maskor i resåren och stickar åt andra hållet. Eftersom jag lyckades få en synlig skarv där, virkade jag ett litet band och en blomma för att dölja det.
Den lilla fröken blev stormförtjust över mössan som passade alldeles perfekt!
Slutet gott allting gott!
Mössan fick invigas på premiärturen på skidor. För lill-fröken var det livs-premiär...

...men för storebror var det "bara" års-premiär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar