söndag 20 oktober 2013

Photo Pearls

Jag har återigen rest tillbaka till barndomen och börjat lägga pärlplattor. Den här gången var det en söt liten bebis som fick stå modell. 3024 pärlor ska denna tavla bestå av om jag räknat mina plastpärlor rätt.

Att arbeta med Photopearls är faktiskt galet roligt! -och enkelt!

Du börjar med att välja vilken bild du vill arbeta med. I Photopearls dataprogram laddar du enkelt upp din bild. Där kan du sedan välja hur många pärlor du vill att din tavla ska bestå av, hur många färger du vill använda, justera kontrast och ljus tills du är nöjd med din bild. Sedan skriver du helt enkelt ut mallen till din tavla.


Mallarna är uppdelade i "pusselbitar" á 30X30 pärlor.



Varje färg har ett nummer och plattorna är genomskinliga, vilket gör att du kan lägga dem på mallen och se igenom vilken färg som ska läggas.

När man lagt alla plattor var för sig kan man enkelt pussla ihop dem till ett stort motiv. Tänk bara på att lägga pärlplattan åt rätt håll när du börjar på en platta så att pusslet sedan går att lägga ihop. Misstaget att vända dem fel har jag gjort ett antal gånger, vilket försvårar monterinen en aning...



Jag brukar stryka motivet med strykjärn så att pärlorna smälter ihop något, sedan klistrar jag på den dubbelhäftande klisterlapp som hör till Photopearls.

Pärlplattorna brukar jag montera i en helt vanlig tavelram, även om jag vet att det finns speciella tavelramar just för Photopearls.

Jag har köpt mina Photopärlor på Lekmer.se, som faktiskt har en hel avdelning med pyssel, för er som inte redan har upptäckt det! =)

Här är några av mina tidigare fotopärltavlor:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar